Monday, June 07, 2010

Universal Plan of Allah

Ever been in a difficult situation? a confused state? Ever been anxious about something and suddenly when you read the Quran- bang! The answer hit you right in the eye?

I'm sure many of you have experienced it. My latest of such moments came a few days ago. I read Surah Al-Qasas the night of the Mavi Marmara attack. Feeling utterly incensed about the whole thing, I read the Quran to calm myself down. The Surah tells of how Musa's mother was inspired to cast him into the river and how he came to be adopted by Pharaoh.

[Verse 9] The wife of Pharaoh said: "(Here is) a joy of the eye, for me and for thee. Slay him not. It may be that he will be of use to us, or we may adopt him as a son." And they perceived not (what they were doing)!

The footnote (Abdullah Yusuf Ali translation) which accompanied this verse explains: In all life Providence so orders things that Evil is defeated by its own weapon. Not only is it defeated, but it actually, though unwittingly, advances the cause of Good! In non-religious language this is called the work of Ironic Fates... or as we should prefer to call it, the working Universal Plan of Allah.

I doubt then that any good could come out of this tragic event. But the verse gave me hope nonetheless.

Then, tonight, I read a recount of the Malaysian LL4G activists' experience. Certain excerpts from the recount reminded me of the verse above and strengthen my faith in Allah's Universal Plan:

1) [During Q&A session] Soalan 3: Setelah gagalnya misi kita kali ini, apakah ada misi akan datang akan berjaya? Atau hanya akan menerima nasib yang sebegini? Atau mungkin akan ubah taktik penghantaran?

Pada Encik Muhammad Nizam, misi LL4G tidak pernah gagal. Mungkin dari segi misi hendak memberikan bantuan barangan mungkin belum tercapai. Tetapi bantuan ke Gaza akan sampai juga dalam bentuk-bentuk yang lain. Hakikatnya, mereka telah mendapat kejayaan yang besar, kerana daripada persitiwa inilah dunia telah tersentak dengan hebatnya. Hakikatnya, kesyahidan itu adalah bayaran untuk kesedaran dunia.

2)
Berkenaan soalan jika perkara ini berlaku di perairan Gaza pula, Ustaz Jamaluddin menyatakan bahawa, rancangan asal mereka adalah mereka akan berhenti di sempadan. Kalau tak dibenarkan, mereka akan duduk di sempadan perairan Gaza selama mana bekalan makanan bertahan. Sekiranya habis makanan, bantuan makanan akan diatur untuk datang agar mereka boleh terus menunjukkan protes. Mereka hakikatnya tidak tahu berapa bulan hendak berada di atas laut. Tetapi penyusunan Allah itu sangat baik dan cantik. Allah susun mereka diserang, dan ia nampaknya lebih membuka mata dunia dari rancangan asal. Hakikatnya, mereka tidak akan merentasi sempadan Gaza tanpa kebenaran agar tidak ada konsikuensi yang buruk.

3)
Sempat Dr Syed Muhammad Halim menceritakan keadaan apabila konvoi diserang oleh tentera Israel. Hakikatnya, Mavi Marmara adalah yang terakhir ditawan. Jika benar Israel hendak bertindak, maka sepatutnya amaran diberikan terlebih dahulu. Atau sekadar menarik Kapal Mavi Marmara untuk diberikan hukuman. Tetapi mereka nampaknya telah tergesa-gesa dengan melakukan tindakan menyerang. Itulah susunan Allah yang cantik. Akhirnya kecaman diberikan oleh seluruh dunia. Syahid, dibayar oleh Allah dalam keadaan yang cantik sekali.


----------

Cantik sungguh percaturan Allah...

Do read the the full account and pay extra attention to the Conclusion!

No comments: